ČNB zpřístupnila registr pro platby na kontakt

Nový registr umožnil bankám zprovoznit od 30. října službu platby na kontakt, která zjednoduší posílání peněz mezi lidmi. Registr pro platby na kontakt provozuje Česká národní banka.

Namísto čísla účtu v internetovém či mobilním bankovnictví bude stačit zadat mobilní číslo příjemce platby. Banky do něj mají přístup od 30. října 2023. Platby na kontakt by se pro veřejnost mohly spustit v průběhu listopadu.

Hlavním úkolem registru plateb na kontakt je párování telefonních čísel s čísly účtů. Platby na kontakt můžou nyní přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě u své banky aktivně přihlásí a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu. Při zasílání peněz uživatelům této služby pak bude možné namísto čísla účtu vyplňovat jejich telefonní číslo.

Pokud má majitel telefonního čísla více bankovních účtů, bude si muset při registraci vybrat, který zvolí pro příjem plateb na kontakt. Zároveň je ale možné, aby k jednomu bankovnímu účtu bylo připojeno více telefonních čísel. Například manželé mají jeden společný účet, ale každý vlastní mobilní telefon. Uživatelé by také měli vidět před odesláním platby název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení. Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Maximální limit pro jednu platbu bude pět tisíc korun.

Na přípravě služeb registru spolupracují Česká bankovní asociace a ČNB. Službu platby na kontakt budou provozovat zapojené banky, kterých se zatím přihlásilo devět. ČNB bude spravovat registr. Dokumentace, která je klíčová pro zprovoznění registru, je k dispozici na webu ČNB v sekci platební styk.

Inovace by také měla napomoci k omezení chyb, kterých se občas klienti při nesprávném vyplnění čísla bankovního účtu nebo kódu banky dopouští. Odeslané peníze tak v horším případě mohou skončit na jiném účtu. Vedle omezení takovýchto omylů mají platby na kontakt vést k dalšímu urychlení platebního styku.

Bezpečnost je pro ČNB i ČBA na prvním místě. Proto i s ohledem na nedávné kybernetické útoky na finanční instituce v ČR klademe nejvyšší důraz na zabezpečení všech plateb.

ČNB v rámci prevence proti finančním podvodům upozorňuje, aby klienti bank posílali peníze pouze lidem, které znají a důvěřují jim. Zejména by se měli mít na pozoru před nevyžádanými a potenciálně podvodnými žádostmi o peníze. S tím, jak se zvyšuje rychlost a komfort provedení plateb, zkracuje se i doba, za kterou mohou lidé o své peníze přijít. Více informací o tom, jak se bránit finančním podvodům, je možné najít na vzdělávacím webu ČNB PenizeNaUteku.cz v rubrice Podvody.

Na podvody v kyberprostoru upozorňuje i nová kampaň České bankovní asociace #nePINdej! Více informací o tom, jak vypadají nejrůznější pokusy a metody e-šmejdů a jak se jim bránit, je možné si vyzkoušet v interaktivním testu na webu KyberTest.cz.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*