Ženy-řidičky a jejich přístup k elektromobilitě

Jaký vztah mají české řidičky k bezemisním vozům? Internetový magazín Žena v autě.cz uspořádal průzkum týkající se přístupu řidiček k čisté mobilitě. Celkem se ho zúčastnilo 608 žen-řidiček. Magazín u této příležitosti spouští speciální webovou stránku Elenka.cz, jež je jednoduchým průvodcem světem elektromobility pro ženy. Právě zde jsou uveřejněny výsledky tohoto průzkumu.

Pro ženy-řidičky je životní prostředí důležité téma

Téměř tři čtvrtiny žen se snaží svým chováním přispívat k ochraně životního prostředí. Celkem 42 % žen-řidiček odpovědělo, že je pro ně osobně důležité se podílet na ochraně přírody a zanechat pro své děti planetu v lepším stavu, než v jakém byla v době jejich dětství. Dalších 31 % žen-řidiček s tímto výrokem rovněž spíše souhlasilo. Pro pouze 6 % žen-řidiček není toto téma důležité, nebo o něm nepřemýšlely (11 %).

Ženy-řidičky a elektromobily

Z uspořádaného průzkumu, který byl uveřejněn na webových stránkách Žena v autě.cz v období od 10. září do 10. listopadu, prohlásila více než třetina žen-řidiček (36 %), že už elektromobil řídily nebo v něm jely.

Nejvíce se na elektromobilech ženám líbí nízké provozní náklady včetně nulových dálničních poplatků a bezplatného parkování v modrých zónách (41 %), nulové emise CO2 vypouštěné během jízdy do ovzduší (22 %), tichý chod vozu (12 %) a plynulost řazení automatické převodovky (12 %).

Téměř třetina (30 %) z těchto řidiček má již zkušenosti také s dobíjením elektromobilu.

K slabým stránkám elektromobilů ženy-řidičky řadí ve většině případů cenu, životnost baterie a omezený dojezd. Konkrétní nevýhody elektromobilů spatřují ženy v 31 % ve vysoké pořizovací ceně, v nejasnostech ohledně životnosti vozu a baterie (24 %) a v limitovaném dojezdu na jedno nabití (19 %). Celkem 6 % žen-řidiček vidí jako nejpodstatnější nevýhodu elektromobilů nedostatečný počet dobíječek na trasách.*

Polovina žen-řidiček při otázce na jejich ochotu ke koupi by o elektromobilu uvažovala, pokud by byly dotované. Přesto ale přiznávají, že ekologie jako primární argument pro koupi auta pro ně není klíčová. V průzkumu u českých řidiček patřily k nejdůležitějším argumentům pro nákup vozu praktičnost (36 %), cena (19 %), bezpečnost (12 %), hospodárnost (12 %), výkon (8 %), design (8 %) a teprve pak ekologie (5 %).

Mohou elektromobily u Češek uspět?

„Elektrickým autům u žen nahrává fakt, že řidičky v Česku autem najedou zpravidla do 300 kilometrů za týden,“ říká šéfredaktorka magazínu Žena v autě.cz Sabina Kvášová.

Přitom průměrný dojezd elektromobilu na jedno nabití se v reálných podmínkách pohybuje právě kolem 300 kilometrů. Z průzkumu vzešlo, že více než třetina žen automobilem najede do 100 km (35 %) a 30 % z nich do 300 kilometrů za týden.

 

*Pozn.: Podle Ministerstva průmyslu a dopravy bylo k 3. listopadu 2022 v provozu 2653 nabíjecích bodů, z toho je 115 bodů s výkonem nad 150 kW a 18 s výkonem 350 kW. Vzhledem k počtu registrovaných elektromobilů (12 183 elektromobilů v polovině roku 2022 dle statistiky Sdružení dovozců automobilů) připadá na jeden dobíjecí bod 4,5 elektromobilu.

Pětina žen za týden autem ujede do 500 kilometrů (22 %). Více než desetina (12 %) žen pak více než 500 km.

Více než třetina řidiček (31 %) v průzkumu uvedla, že tráví každý týden minimálně půl hodiny svého času vyřizováním pravidelného nákupu v obchodním centru. Pětina žen-řidiček nakupuje přibližně hodinu.

V případě cestování na delší vzdálenosti dělá polovina žen během řízení pravidelné zastávky, a to po více než 2,5 hodinách. Čtvrtina z nich zastavuje po méně jak 2,5 hodinách jízdy. Naopak čtvrtina plánované zastávky nedělá.

„Ženy-řidičky si dokáží svůj den naplánovat a případně zahrnout do svého harmonogramu i čas na dobíjení elektromobilu. Na delších trasách si pravidelně dělají přestávky a také pravidelně jezdí autem na nákupy. Právě u obchodních center dnes mohou využít instalované rychlonabíječky, jejichž optimální doba dobití je u dnešních elektromobilů 30–60 minut. Právě tyto skutečnosti týkající se elektromobility mají, vedle nulových emisí, tichého chodu a automatické převodovky, velkou šanci u žen uspět,“ uzavírá Sabina Kvášová.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*