Psychologická hranice pro útěk z e-shopu do kamenné prodejny?

Jana Hanušová

Třetina spotřebitelů ve věku od 27 do 35 let nakupuje na internetu častěji než dvakrát za měsíc.  Nejčastěji přitom volí platbu kartou (70 % dotázaných), dobírkou při převzetí (17 %) či převodem z účtu (12 %). Psychologická hranice ceny zboží, kdy místo online nákupu volí spotřebitelé raději nákup v kamenné prodejně, je pro téměř 40 procent oslovených respondentů deset tisíc korun. Vyplývá to z exkluzivního výzkumu agentury IPSOS realizovaného pro společnost ESSOX.

Jak ukazuje výzkum i statistiky společnosti ESSOX, fin-tech formy úhrady nákupů na internetu se u domácích spotřebitelů prosazují pomalu, přičemž moderním formám úhrady jsou častěji nakloněni mladší zákazníci. Roli hraje i pohlaví či vzdělání. Zatímco ve věkové kategorii 18-26 let platí za nákup zcela online bezhotovostní formou 85 procent spotřebitelů, ve věkové kategorii 54-65 let je to 71 procent.

„Zkušenost s nákupy na internetu má devadesát procent spotřebitelů. Přestože jsou Češi ve srovnání s některými zeměmi konzervativnější, stále častěji platí bezhotovostně a hledají i u placení další přidanou hodnotu. Inovativním způsobům placení, jako je třeba naše Rozložená platba, umožňující rozložit cenu nákupu bez navýšení, tak postupně přicházejí na chuť,“ říká Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX.

Možnost úhrady zboží na splátky bez navýšení, například formou Rozložené platby, zvyšuje ochotu spotřebitelů nakupovat na internetu i dražší zboží, které jinak nakupují v kamenných obchodech. Nejčastěji by spotřebitelé uvítali nákup na splátky u obchodů s elektronikou (40 %) a zboží určeného pro mobilitu, jako jsou například elektrické koloběžky, skútry a motocykly či automobily (30 %).

Většina zákazníků má psychologickou hranici ceny zboží, od které raději nakupují v kamenné prodejně. Pro takřka 40 procent dotázaných je to už zmíněných 10 tisíc korun. Hranici 30 tisíc korun uvedlo téměř 16 procent dotázaných, 50 tisíc korun necelá 4 procenta zákazníků. Přibližně 36 procent spotřebitelů však takovou hranici stanovenou nemá.

Nákupy v online prostředí preferují spíše ženy.  Na internetu nakupují častěji než dvakrát měsíčně a preferují platbu převodem z účtu. Zákazníci možnost splátek nejčastěji volí při pořízení elektroniky, pomocníků do domácnosti či zboží pro elektromobilitu. Na okraji zájmu je v tomto případě móda a sportovní vybavení.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*