Vyplácející banka – partner Garančního systému a klientů padlé finanční instituce

Renáta Kadlecová, výkonná ředitelka Garančního systému finančního trhu

Pokud Česká národní banka vydá rozhodnutí, že finanční instituce nedokáže dostát svým závazkům, nastupuje na scénu Garanční systém finančního trhu. Ten začne připravovat výplatu náhrady pojištěných vkladů klientů instituce. Výplatu pak spouští do 7 pracovních dnů.

Peníze ale nevyplácí přímo samotný Garanční systém klientům padlé instituce. Děje se tak prostřednictvím vyplácející banky. Tu si Garanční systém vybírá jednou za čtyři roky, a to formou  veřejné  zakázky. A jedna taková běží právě teď: https://vvz.nipez.cz/vyhledat-formular/af175131-25bd-42c6-a052-645e787e4950

Cílem zadávacího řízení na veřejnou zakázku je výběr tzv. vyplácející instituce, která v případě krachu některé z finančních společností zapojených do systému pojištění vkladů provede výplatu náhrad pohledávek z vkladů klientům takové instituce, a to počínaje 20. dubnem 2025. Nyní je vyplácející bankou Komerční banka. Na tu se v uplynulých letech mohli obrátit klienti Sberbank CZ, kteří skrze ni od Garančního systému získali zpět své pojištěné vklady.

V rámci zadávacího řízení Garanční systém nyní nově požaduje, aby vyplácející banka kromě běžného ověření totožnosti klienta, např. na pobočce banky, umožnila také ověření totožnosti klienta padlé finanční instituce dálkovým způsobem s využitím platformy BankID či obdobně způsobilého a z bezpečnostního hlediska srovnatelného řešení, a to prostřednictvím uživatelsky přívětivé aplikace využitelné pro tento účel. Vyzvednutí náhrady vkladu by tak mělo být mnohem jednodušší a rychlejší pro ty klienty padlé finanční instituce, kteří budou mít zřízenu službu BankID u jiné banky, neboť již nebudou muset osobně navštívit pobočku vyplácející banky.

Zájemci mohou podávat žádosti o účast do 15. září do 10:00, a to prostřednictvím elektronického nástroje E-ZAK. „Ti, kdo splní kvalifikaci, budou následně vyzváni k podání předběžných nabídek, o kterých bude jednáno v rámci jednacího řízení. Na základě výsledku uvedeného jednání pak budou účastníci vyzváni k podání konečných nabídek, které budou předmětem hodnocení dle stanovených hodnotících kritérií. S vybraným účastníkem bude následně uzavřena rámcová dohoda o zajištění výplaty náhrad pohledávek z vkladů na období 4 let,“ popisuje ředitelka Garančního systému finančního trhu Renáta Kadlecová.

Zdroj: GSFT

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*