ERV: Nehod cyklistů každoročně přibývá

Vlastimil Divoký

Čím více lidí v Česku jezdí na kole ve volném čase, tím více se zvyšuje počet cyklistických nehod. Za pololetí zemřelo nejvíce cyklistů od roku 2015. 

Stále více Čechů tráví svůj volný čas na kole a s tím zákonitě stoupá také počet cyklistických nehod. Zatímco v roce 2021 jich bylo dle policejních statistik zaznamenáno 3994, v následujícím roce toto číslo stouplo až na 4333. Zvyšuje se také počet úmrtí a ošetření horskou službou v rámci vysokohorských výletů. Velkou měrou se na tomto trendu podílí rostoucí oblíbenost elektrokol, která jsou rychlejší, těžší a tím pádem mohou být hůře ovladatelná. Problém je také v nepoužívání ochranných prvků.

Několikrát do měsíce jezdí na kole alespoň 37 % Čechů a párkrát do roka potom dalších 21 %. S tím bohužel souvisí i nehody, jejichž viníky jsou nezřídka právě cyklisté. V roce 2021 jezdci na kolech i elektrokolech zavinili 2672, v roce následujícím pak dokonce 2826 nehod. Zhoršující se trend potvrzují policejní statistiky i u počtu úmrtí během jízdy na kole. Zatímco během prvního pololetí v uplynulých dvou letech o život přišlo shodně 17 cyklistů, v letošním roce se toto číslo vyšplhalo už na 23, což je nejvíce od roku 2015, kdy na kole zemřelo 26 lidí.

S tím samozřejmě souvisí otázka bezpečnostních prvků při cyklistice, především helmy. V loňském roce zemřelo při dopravních nehodách 13 cyklistů s přilbou, bez přilby jich pak bylo 29. I přes to, že je v České republice povinnost mít za jízdy řádně nasazenou a připevněnou přilbu pro cyklisty i jezdce na koloběžce do 18 let, je používání tohoto ochranného prostředku doporučováno bez ohledu na věk. „I v zanedbatelné rychlosti může mít pád, způsobený nečekanou překážkou či chvilkou nepozornosti, fatální následky,“ upozorňuje Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Významným faktorem při zvyšujícím se počtu nehod je také kontinuální nárůst oblíbenosti elektrokol. Ta umožňují stále více cyklistům vyjíždět na výlety do hor a přibývají tak i ošetření horskou službou. V roce 2021 bylo za celý rok ošetřeno 20 majitelů elektrokol z celkem 1109 nehod cyklistů, v následujícím roce 27 z 1003 a v letošním roce bylo jen do 10. července horskou službou ošetřeno už 28 cyklistů na elektrických kolech z celkového počtu 300 zraněných.

K většímu riziku přispívá vyšší hmotnost elektrických strojů a mnohdy také méně zkušeností a pokročilejší věk uživatelů těchto kol, kteří jsou v případě nehody zranitelnější a v krizových situacích mají pomalejší reakce. Často se také na trh dostávají takzvaně čipovaná elektrokola, která svým výkonem překračují povolenou hranici určenou zákonem a svojí rychlostí tak ještě více zvyšují riziko nehody. I když cyklista svědomitě dodržuje všechna bezpečnostní opatření a používá ochranné prvky, nikdy nemá zaručeno, že se pádu nebo srážce vyhne.

Škod z poškození kol přibývá

Celkový počet škod na jízdních kolech a elektrokolech u ERV Evropské zůstal meziročně přibližně stejný. „Podíl škod způsobených poškozením se ale každoročně zvyšuje. Zatímco ještě v roce 2019 to bylo jen 42 %, letos je to už více než polovina %,“ říká Vlastimil Divoký.

Data pojišťovny tak potvrzují, že rozhodně není na škodu si bicykl pojistit nej pro případ krádeže, ale poškození. Obě rizika kryje právě speciální pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské pojišťovny. V případě krádeže má mnohem širší rozsah ochrany než pojištění domácnosti. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Co se týče škod z poškození, kryje i ty, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu. Pojištění kol a elektrokol platí jak v ČR, tak v zahraničí. „Jedná se tak v podstatě o havarijní pojištění pro naše jednostopé miláčky a výhodou je i to, že nezohledňuje amortizaci. Pokud tedy dojde ke zničení či odcizení kola, dostane klient voucher na nový stroj,“ popisuje Vlastimil Divoký. Pojištění jízdních kol a elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let stáří.

 

 

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*